Idag fick jag beslutet om min spelare…. Sjukt!!

Dahili Joakim Kaitano

Det är en rätt så lång historia men kan försöka skriva ner den lite kort.

Jag har befunnit mig i Kenya sen några år tillbaka och bygger en studio och hus där nere som ni vet.
Jag startade även ett fotbollslag som heter KRACK UNITED (mina barns initialer)
Du kan läsa mer om laget på http://www.krackunited.com

Efter har kört ett tag så märkte jag en kille speciellt som heter Dahili Joakim Kaitano.
Han var en riktigt grym talang! Jag fick för mig att jag skulle försöka ta han till Sverige och låta han testa lite med nån storklubb här samt besöka min familj som han haft bra kontakt med genom åren.

Det var här den långa resan för att få hit han började.
Jag kontaktade svenska ambassaden och tog reda på vad som krävdes för att få över han.
Problemet var att hans båda föräldrar var döda och det fanns inte ett enda dokument som bevisade hans existens.

Jag började från start med att fixa fram födelsebevis, dödsbevis på båda föräldrarna för att kunna skaffa han ett pass. Det va mycket slit och sjukt mycket hinder för att få fram dom dokumenten. Det tog cirka ett år och det var med tårar i ögonen han fick sitt pass och för första gången faktiskt var någon.

Nu tog jag kontakt med svenska ambassaden och ville starta processen av visum till Sverige.
Min tjej fick bli den som bjöd in honom eftersom min bakgrund i Sverige kanske inte var det bästa för att skaffa visum till nån. Och min tjej hade ju innan bjudit över en kusin från Kenya utan problem.

Vi skaffade fram alla dokument som ambassaden ville ha och för ett år sedan lämnade vi in ansökan till svenska ambassaden i Kenya. Det var då jag fick känslan av att dom hade något emot mig. Dom var extremt korta och väldigt otrevliga i deras email. Jag började undersöka i det. Det visade sig genom en kille jag känner att vissa på ambassaden hade mycket åsikter om mig och att jag var ett namn som hade kommit upp på tal ofta på deras kontor. Det sjukaste jag hörde var faktiskt att svenska kungafamiljen var så nära ambassaden för att dom levt i Kenya mycket och släktingar till kungafamiljen hade till och med ett hotell i mitt område där jag bor.
Och dom hade varit på en fest och skrattat att jag nu var så nära kungafamiljen men ändå så långt ifrån och hur dom hade sagt att det jag gjorde aldrig skulle komma i närheten av dom. Jätte barnsligt!

Självklart så trodde jag aldrig att det skulle påverka en föräldrarlös killes visering till Sverige.
Men jag hade fel.

På ambassaden fick vi då veta att våran ansökan inte hade mottagits för att den saknade ett dokument.
Ett dokument som vid den tidpunkten inte stod att man behövde på deras hemsida.
Eftersom Dahilis föräldrar var döda så räckte inte dödsbevisen på föräldrarna.
Utan svenska ambassaden sa att hans farbror som nu var den som skulle tillåta han åka var tvungen att bli hans lagliga vårdnadshavare genom rätten i kenya för att han skulle kunna ansöka om visum.

Det var som ett slag i ansiktet men jag sa till mig själv att jag bara inte kunde ge upp på denna fantastiska fotbolls spelare jag mött och som nu efter allt vi gick igenom stod mig och min familj rätt nära.

Vad gjorde jag? Jo jag gick och la in en ansökan i rätten om att hans farbror nu skulle få bli hans lagliga vårdnadshavare. Det tog ett år till och det var mycket tårar etc genom processen, alla gav upp. Farbrorn , mina anställda och lilla killen. Alla gav upp!

Men jag kämpade på och i slutet av augusti hade vi nu en court order på att hans farbror nu var hans lagliga vårdnads havare.

Nu trodde jag att allt var klart!

Gick tillbaka till Svenska ambassaden med alla dokument, bokade en ny biljett och fixade allt för andra gången.
Dom tog emot ansökan och sa att det skulle ta en vecka.

Efter en vecka så ringde jag.
Först så sa dom till mig att dom inte lämnar ut information till någon förutom den som ansökt om visum.
Men då sa jag hans namn, då sa dom till mig:
Är det Ken Ring? Jag svarade ja, då sa hon egentligen får vi inte säga detta men jag kan redan nu berätta att killen har fått avslag. Jag förstod ingenting, och frågade henne i telefonen. Varför?
Då svarade hon: Ken bara för att du är kändis så betyder inte det att du kan få vad du vill.
Han har fått avslag för att han är inom ramen av vad vi anser som en risk för att han ska stanna i Sverige olagligt.

Jag fattade ingenting. Jag hade gjort allt dom sa och lämnat alla dokument dom ville se.

Efter det så sa hon i telefonen. Ken det är bara och acceptera. Sen slängde hon på telefonen i mitt öra.

Jag förklarade för den lilla killen och han hörde bara hälften av vad jag sagt tills han brast ut i gråt och sprang därifrån. Sen dess har jag inte sett han eftersom jag var tvungen att dra tillbaka till Sverige.

Men jag vet att avslaget kom för att jag hade nått med saken att göra, det är så tydligt.
Men nu är frågan, kan en svensk ambassad jobba på det sättet?
Kan verkligen en kille nekas att komma hit på besök för att någon som jag finns i bakgrunden.
Det måste tilläggas att jag inte var den som officiellt bjöd han, mitt namn förekommer inte på några dokument.

Jag ska överklaga beslutet inom nån dag men ville först dela med mig detta till er och se vad ni tycker jag ska göra. Jag känner mig helt tom.

Det var allt väldigt kort.

Om ni vill ge era åsikter direkt till ambassaden kan ni maila dom på ambassaden.nairobi@foreign.ministry.se

En sak som borde tilläggas är att jag är den största mediella kenyanen vi har i Sverige, och att försöka ta hit en flykting är det väl ingen som tror att jag ska göra! Och det är ganska lätt att kolla upp killen genom lagets hemsida samt att min tjej faktiskt har bjudit hit en av mina kusiner förut helt utan problem.

Hoppas nu att rättvisan skapas efter att jag har överklagat.

Ha en bra dag här i Sverige!


19 responses to “Idag fick jag beslutet om min spelare…. Sjukt!!

  • Jonna

    Fyfan asså! Det där var riktigt jävla lågt gjort av dom ;s
    Vem av dina barn står C;et för? :p
    Hoppas allt en dag fixar sig, du är en underbar människa! Ta hand om dig

  • Onur

    Ken, du påminde mig just om varför du är min favorit artist.

  • Emma Johansson

    Det måste ha med deras personliga åsikt att göra! Dem är helt sjuka om de inte ser hela bilden, precis som du skrev så står inte ditt namn på några papper men de ansåg nog eftersom det kanske var du som skötte all kontakt med dem? Så ansåg de kanske att du ville driva det fortare hur man nu kan tro det?!! Du skulle aldrig riskera ditt rykte för att få in den här killen. Jag tycker att du ska ligga på med detta! Visa vem som har rätt! Lycka till!!!!
    MVH Emma

  • Lena

    Det är hur jävla sjukt som helst att dom kan bete sig på det sättet, deras personliga åsikter (eller vad dom nu än har för problem som gör att dom inte hanterade ärendet rättvist) ska inte spela någon roll överhuvudtaget. Det som borde spela roll om dom på ambassaden tycks glömt bort handlar om pojken,då dom istället gjort detta enbart för att jävlas med dig..sjukt dom inte ser vem dom egentligen gör illa… Det är vidrigt att något kan gå till på det här sättet,och du gör allt rätt i att överklaga….Önskar dig all lycka till,och hoppas också att rättvisan kommer skapas till slut….
    MVH Lena

  • wflisan

    Där påminde du mig med om varför du är en av mina favoriter. Du har ett sånt stort hjärta. Idiotiskt att man kan göra så pågrund av åsikter man har om en annan människa. Bara för att man kanske inte har den bästa bakgrunden så betyder det inte att man inte kan vilja göra något gott för en annan människa. Fortsätt med det du gör för jag är totalt såld på det. Du är grym.

  • Yo!

    Du är en person som kommer få stå ut med dina åsikter hela livet för du skriker högt och syns mest du har också en viljestyrka som ingen annan…låt talangen blomma se till att han få arbetstillstånd så kan han betala skatt för Sverige då tror jag inte det skulle vara problem. Rent av så är ditt namn är känd på både god å
    ond och du….många förlåter dina dumma åsikter men det säger inte att dem glömmer .

  • Hanna

    Detta är en av anledningarna varför jag lyssnar på din musik!
    Hoppas att löser sig.. För killens skull!!

    Ps kommer dina låtar från 2010 ut på youtube t.ex den nya versionen av se dig omkring? Har inte råd med spotify hehe.

  • Sleepy

    HAR MAILAT DOM HOPPAS MAN FÅR NÅT SVAR VAD FAN DOM SYSSLAR MED FUCKING SAMHÄLLE ASSÅ!!!

    MVH
    SLEEPY

    http://DENSANNAVERKLIGHETEN.BLOGG,SE

  • TruthIS

    Keep hustlin’, du vet att du gör rätt!

    Stort up till att du försöker göra skillnad.

  • Anonym

    fyfan…de kan inte gå till såhär…

    ligg på dom där

    anmäl dom

  • Anonym

    Är det Ken Ring? Jag svarade ja, då sa hon egentligen får vi inte säga detta men jag kan redan nu berätta att killen har fått avslag. Jag förstod ingenting, och frågade henne i telefonen. Varför?
    Då svarade hon: Ken bara för att du är kändis så betyder inte det att du kan få vad du vill.
    Han har fått avslag för att han är inom ramen av vad vi anser som en risk för att han ska stanna i Sverige olagligt.

    snacka om tjänstefel…

    ligg på dom där asen

  • kalle

    Är det Ken Ring? Jag svarade ja, då sa hon egentligen får vi inte säga detta men jag kan redan nu berätta att killen har fått avslag. Jag förstod ingenting, och frågade henne i telefonen. Varför?
    Då svarade hon: Ken bara för att du är kändis så betyder inte det att du kan få vad du vill.
    Han har fått avslag för att han är inom ramen av vad vi anser som en risk för att han ska stanna i Sverige olagligt.

    snacka om tjänstefel..

    ligg på dom där asen

  • clara

    Min mamma har cancer och har barn kvar i sitt hemland. När vi sökte visum till hennes barn så fick vi avslag fastän vi hade 6läkar intyg på att hon var alvarligt sjuk osv. Vi ansökte igen och denna gång bara till hennes ena dotter och dotterns son men fick avslag igen. Dem hade 6käkar intyg , bilder på hur min mammas situation var , alla bevis och matrial för att låta dem komma och hälsa på sin moder under en sådan svår situation i livet men fick ändå avslag. Vi gjorde en överklagan men fick avslag på den med och Förvaltningsrätten i Göteborg gav avslag eftersom enligt dem hade överklagan kommit in försent (dem visste inte ens vem som stod till skuld till att den kom försent till göteborg). Detta är SVERIGES abassad i Tehran och när man frågar varför dem fick avslag är deras svar något i liknande med att ”av erfarenhet så litar vi inte på Irakier” och de är en skäl till att dem fick avslag.. vi gav upp hoppet tillslut.
    En cancer sjuk mamma får inte träffa sina barn som hon inte har träffat på 11år eftersom dem inte litar på irakier av erfarenhet.. patetiskt kallar jag det

    • TheOne

      Så blir det ju när folk utnyttjar systemet. Det blir svårare och svårare för bra mänskor. Asså hälften av mina polare kom ju hit och fick stanna bara för de ljög.

      Men jag kan förstå att man inte kan låta alla komma hit. Vet att mina landsmän är skit trött på paket från somlia tex.

  • Anonym

    ken jag önskar att jag hade möjligheten att hjälpa till i detta underbara projekt

  • Erik Johansson

    Det går att söka i andra EU länder också, ambassader och visum förfaranden är lite knepiga överlag, men det vet du redan. Få kontakt med någon klubb och få honom inbjudna till Gothia cup eller något sådant. Nåja med tanke på hur mycket tid du lagt ner på detta så har du nog tänkt på allt.

    Kämpa på.

  • Elmedina

    Detta ar ju hemskt !

    Du maste kunna overklaga detta i Sverige. This is pure discrimination and there is someone out there that may be able to help you. Unfortunetaly I do not know much about how to sort this out but I hope you will sort this out and help the talented kid. You are doing a great job ! You should absolutely not give up and win this, because imagine everything you have overcome in life, this should not stop you, this should inspire you to keep going. Try seeing some solicitor or someone with a similar occupation, they may be able to help you out.
    Wish you the best of luck ! BTW love your songs !

Lämna en kommentar