Ett öppet brev till mänskligheten.

Hej allihopa.
Möt en god vän till mig och en av spelarna i K.R.A.C.K UNITED.

Magadi Mwakutea

Han är född och uppvuxen på kusten av Kenya.
Idag är han 16 år.
Jag träffade han för ett par år sen genom laget jag startade upp i Kenya.
Han blev en rätt nära vän och fick snabbt titeln assisterande kapten för laget.
Jag vet inte vad det var som gjorde att han och jag blev väldigt nära under den tiden jag bodde i Kenya. Det var nått speciellt med han och jag tyckte att hans intelligens nivå låg lite högre än resten av laget. Han kom även rätt nära mina barn och han spenderade många dagar på min mark och vi hade det kul ihop. Och han var samtidigt en av dom jag fick stor respekt för. Han kändes väldigt mogen måste jag säga för hans ålder. När han skulle börja Form 1, vilket är som gymnasium i Sverige så lyckades han på grund av sina fotbollstalanger få plats i en av dom bättre skolorna i området. Han fick skolavgifter betalda av en kristen skola. Jag blev glad att dom valde han för jag visste ganska mycket om hans bakgrund.
Som ensam son bodde han med sin pappa på mark som släkten haft i flera generationer.
Dom levde under extrem fattigdom och Pappan var sjuk.

Jag besökte dom en gång hemma och jag vet att det var en extrem stor kärlek mellan hans Pappa och han.
Han brydde sig mycket om sin Pappa. Åkte alltid hem direkt efter träningar för att se om honom.
Det var nästan gulligt att se dom.
Hans Pappa var gammal och ganska sjuk för jämnan.
Jag led lite med Magadi för jag visste att han var ensam där och att ta hand om sin Pappa, spela fotboll och klara skolan var tufft för han.

När jag nu senast var nere i Kenya förra veckan så fick jag reda på att hans Pappa hade gått bort.
Det är med tårar i mina ögon jag skriver dessa rader. Men iallafall…

Jag sökte upp han för att beklaga sorgen. Vi sågs på en träning.
Det var med en stor klump i halsen jag satte min hand över hans axlar och beklagade för hans Pappas bortgång. Jag vet att han var allt för honom och jag visste hur tungt denna lilla kille nu hade det.

Jag tog han åt sidan och vi pratade en stund. Nu kom det fram att han nu ville hoppa av skolan för att han nu var ensam. Det fanns med andra ord bara han kvar på marken.
Nu var han alltså tvungen att söka upp ett ”20 kr om dagen” jobb och börja försörja han själv.
Jag kunde inte tro mina öron.

Jag som människa kunde inte sitta brevid och se när denna unga intelligenta kille nu skulle ge upp allt han drömmer om och gå till livet i fattigdom tills han också går bort.
Så jag byggde en plan med honom lite annorlunda från resten av grabbarna.

Jag tänkte att jag ber han titta efter någon som kan hyra marken av honom med hus.
Medans jag letar ett rum för han att hyra i närheten av min mark där nere.
Jag tänkte se till att han får ordentliga papper på marken och sen kan ha den att falla tillbaka på i livet.

Sen nu letar jag efter en fadder till honom som kan se till att han har mat under hans 3 år som är kvar av gymnasietiden. Det han behöver för att kunna överleva och äta nått varje dag är cirka 150kr i månaden.
Om någon kan bli hans fadder så hör av er så får ni detaljerna för att skicka han pengarna direkt.
Allt annat tar jag hand om.

Detta är inte att tigga pengar, men jag måste använda mitt så kallade ”kändisskap” för detta. Jag kan inte ge upp på honom. Han är en bra kille och jag vet att han kommer lyckas i livet. Så han får bara inte ge upp.
Och jag kan ta den lilla myggan som tycker detta är tiggande! Smack!!!! Borta………

Glöm inte, han har också rätt till ett liv!

Njut av vinet i solen och den goda grillmaten.
Men glöm inte han.

För det kanske är hans enda chans.

Tack för din tid. Ken Ring

(maila kenringbb@gmail.com för mer info)


11 responses to “Ett öppet brev till mänskligheten.

Kommentera

