Mamma

Jag har nu efter en väldigt lång bilfärd nått platsen där min mamma ligger begraven.
Känns lite konstigt. Sist jag var här så va det begravning och nu har det gått 15 år sen dess.
På denna plats så levde min mamma med hennes pappa och 2 mammor.
Det var sammanlagt 23 barn här.
Jag kan verkligen känna historien när jag är här.
Ganska sjukt att det faktiskt kommit typ 250 människor som nu finns i hela världen från denna plats.

Detta är huset som allting startade i:

Där bodde dom först.
Men sen så ökades familjen och dom byggde sen detta hus:

Det var i detta hus jag bodde vid begravningen.
Jag minns det som igår.
Detta hus var det första stället jag kände gud på riktigt.

Så mycket känslor finns i mig när jag besöker denna plats.
Innan jag gick in i huset så var jag tvungen att gå några varv runt det.
Tårar bara rann. Jag kan verkligen se min mamma springa runt här som barn.
Detta är vårt hem.
Jag avvaktade lite med att gå till graven.
Den ligger bara 30 meter från huset.
Det är en kulle.
Det finns inget speciellt som visar att det är en grav.
Min morbror bor nu här och han har bestämt att inte lägga upp nått speciellt.
Det är enligt tradition för att inte påminnas om dom döda varje dag.
Jag förstår honom.

Men i sluttningen av denna kulle ligger många i vår släkt begravna.
Om ni tittar noga på bilden så ser ni 3 små gräs plättar nedanför kullen.
Gräs plätten längst till höger är min mamma.
Den till vänster om henne är min första mormor.
Och den till vänster om min mormor är min morfar.
Detta är vår familjegrav:

Efter lite te och lite promenader och tårar så var jag redo att gå till min mammas grav.
Jag satte mig på en stubbe brevid.
Då släppte allt inom mig.
Jag grät och grät och grät.
Började att prata med min mamma.
Jag berättade allt som hänt dom senaste 15 åren.
Om min familj. Om mina syskon.
Jag bara prata och prata och grät och grät.
Jag vet att hon hörde mig. Jag kände hennes närvaro. Jag saknar henna som fan.
Det var som jag blev ett barn igen och omfamnades av min mamma.
En sån stor trygghets känsla svepte om mig och jag kände mig hel igen.
Det kändes som jag blev till man på nått konstigt sätt.
Jag var så liten när hon dog och mitt liv var ett helvete efter hon gick bort.
Jag vet inte men det kändes som att min mamma nu släppte taget om den pojke jag alltid varit.
Mamma, jag kommer aldrig att göra dig besviken igen. Nu ska jag ta hand om min familj.
Jag lovar dig.

Jag satt där hela kvällen.
Ända tills det blev mörkt.
5 timmar kändes som 5 minuter.
Och där satt jag. Och pratade med min mamma.

Mamma, jag saknar dig.
Mamma, jag älskar dig.

Jag gick ner på knä och kysste marken.
Sen gick jag tillbaka till huset och sov i min mammas barndoms säng.
Jag vet inte hur jag ska beskriva denna känsla med ord men den är så jävla fucking stark.
Jag är en helt ny människa känns det som.
Detta behövde jag verkligen.

Tack Mamma Rebecca Chelangat Tangus Ring.

Du finns i mig för alltid.
Du är mitt allt.

Nu kommer tårarna igen.

Må Bäst.

Detta var en av min mammas favorit låtar.
Sov gott!!

(Nu ska jag möta släkten här ute i bushen. Det är fett många. Skriver om det imorgon)

3 responses to “Mamma

  • Andreas Melin

    De manliga reglerna säger att man inte skall kramas om man inte gjort mål eller någon annan spotbedrift, och då skall man bara göra det snabbt, kraftfullt och stydligt.

    Men hip-hopen har alltid handlat om att utmana regler och örutfattade meningar, speciellt de som hindrar ett uttryck – så jag drar mig inte från att känna att jag verkligen skulle velat vara med dig, och kunnat ge dig en regäll kram – människor mellan.

  • Lizete

    Fyfan måste va helt otrolig upplevelse.Jag kan inte föreställa mig riktigt så mkt känslor o besöket vid din mammas grav,starkt gjort av dig allting din mamma är stolt över dig och troligtvis din släkt med,jätte kul att du delar med dig av det här, ha de bäst!

  • lol

    ”velat vara med dig”

    andreas värsta bögen men de e ju gulligt det oxå

Kommentera

